З 17 березня 2021 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері безпеки дорожнього руху» (далі – Закон №1231), із самої назви якого стає зрозумілим, що з цього дня всім учасникам дорожнього руху доведеться уважно переглянути Правила дорожнього руху, аби не шукати зайві декілька тисяч на сплату нового штрафу.

            Змін зазнали санкції Кодексу України про адміністративні правопорушення більшості деліктів у сфері дорожнього руху, зокрема стрімко зросли суми штрафів.

Відтак, за вчинення правопорушення, передбаченого славнозвісною «сто тридцятою» Кодексу України про адміністративні правопорушення (керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння) водієві доведеться віддати вже 17 000 грн, замість попередніх 10 200 грн, а також, як і до цього забути про керування транспортним засобом на цілий рік. Якщо ж п’яне водіння повториться протягом року – водій зазнає фінансових втрат на суму 34 000 грн з позбавленням права керування строком на 3 роки та можливим оплатним вилученням транспортного засобу. Як альтернатива штрафу в такому разі виступає адміністративний арешт строком на 10 діб, проте, невідомо, яка з цих двох процедур – фінансові витрати чи 10 діб в ізоляції від суспільства – є менш неприємною. І, найцікавіше, якщо водій спромігся втретє за рік сісти за кермо в стані сп’яніння, що не пройшло повз увагу працівників правоохоронних органів – йому доведеться виділити зі свого бюджету 51 000 грн для сплати штрафу, на 10 років забути про статус «водія» та зазнати конфіскації свого транспортного засобу.

            Важливі зміни передбачені і для тих, хто нехтує правилами безпеки під час керування, адже за невикористання ременів безпеки, шоломів із 51 гривні штраф збільшено до 510 грн.

            Як відомо, останнім часом водії почали проявляти неабияку винахідливість аби вберегти номерний знак авто від пильних камер автофіксації порушень правил дорожнього руху. Мабуть, саме тому Закон №1231 передбачає значне збільшення штрафу за керування транспортним засобом з номерним знаком, який складно ідентифікувати з різних причин, в тому числі з нанесенням спеціального покриття. Відтак, за приховування номерного знаку будь-яким чином водієві доведеться сплатити 850 грн. Такий же розмір штрафу передбачений за керування водієм транспортним засобом, не зареєстрованим або не перереєстрованим в Україні в установленому порядку. За повторне вчинення діянь, зазначених вище шраф сягає 1700 грн.

            Змін зазнали і розміри штрафів за перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів, проте в порівнянні з попередніми сумами – в даному випадку законодавець передбачив не такий різкий стрибок вартості порушення Правил дорожнього руху. Відтак, перевищення швидкості руху транспортних засобів більш як на двадцять кілометрів на годину каратиметься штрафом лише в 340 грн, замість попередніх 255 грн. Така ж відповідальність передбачається за порушення вимог дорожніх знаків та розмітки проїзної частини доріг, правил перевезення вантажів, зупинки, стоянки, проїзду пішохідних переходів та інших порушень Правил дорожнього руху, передбачених частиною першою статті 122 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

            Проте, за перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на п’ятдесят кілометрів на годину водієві доведеться віддати вже не 510 грн, а 1700 грн, що, має змусити задуматися любителів швидкісних поїздок.

            Один з найбільших штрафів передбачається за керування транспортним засобом особою, позбавленою права керування транспортними засобами, а саме 20 400 грн. За повторність вчинення такого діяння штраф сягатиме 40 800 грн з позбавленням права керувати транспортним засобом на строк від 5 до 7 років та оплатним вилученням транспортного засобу. Цікаво, що покарання у вигляді позбавлення права керувати транспортним засобом має застосовуватися до особи, яка вже його позбавлена. Вирішення такої дилеми залишимо на розсуд правозастосувачів.

            Поза увагою законодавця не залишились і інші учасники дорожнього руху, зокрема вагомі зміни внесено до статті 127 Кодексу України про адміністративні правопорушення, яка визначає відповідальність пішоходів та велосипедистів. Відтак, за перехід проїзної частини у невстановленому місці, непокору сигналам світлофора, невиконання інших правил дорожнього руху покарання одним попередженням більше не обмежиться, а точніше попередження взагалі виключено із санкції цієї статті. Таким чином, за вчинення зазначеного вище діяння пішохід відразу матиме штраф у розмірі 255 грн, замість попередньої 51 гривні. 

            Велосипедисти ж за порушення Правил дорожнього руху тепер каратимуться штрафом у 340 гривень.

            Важливо, що попередньо зазначені суб’єкти за вчинення правопорушень у сфері дорожнього руху у випадку доведеного перебування ними у стані сп’яніння будуть нести ще більшу відповідальність, яка виражатиметься штрафом у розмірі 680 гривень.           

            Не одними штрафами оновлено Кодекс України про адміністративні правопорушення, також, змін зазнав і інститут звільнення від адміністративної відповідальності при малозначності правопорушення. Зокрема, статтю 22 Кодексу України про адміністративні правопорушення було доповнено Приміткою, яка виключає можливість звільнення від адміністративної відповідальності за повторне керування водієм транспортним засобом, що має несправності системи гальмового або рульового керування, тягово-зчіпного пристрою, зовнішніх світлових приладів (темної пори доби) чи інші технічні несправності, за зупинку чи стоянку на місцях відведених для інвалідів тощо, і, звичайно за керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння. 

Важливо, що нарешті разом зі змінами, внесеними Законом №1231 Кодекс України про адміністративні правопорушення було відредаговано статтю 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення згідно із Законом №720-ІХ, який ще влітку 2020 року повертав адміністративну відповідальність за керування транспортним засобом у стані сп’яніння, проте майже рік вказана стаття на офіційному веб-сайті Верховної Ради України визначала суб’єктами такого діяння лише водіїв річкових суден, що ставило тисячі суб’єктів правозастосування в стан правової невизначеності. 

Також, Кодекс України про адміністративні правопорушення нарешті передбачатиме порядок такої важливої процедури як виконання постанови про позбавлення права керування транспортним засобом. Заповнення цієї прогалини передбачає додаткові законодавчі гарантії водіям для захисту від неправомірних дій та свавілля під час вилучення посвідчення водія, адже відтепер така процедура є чітко регламентованою.

Змін зазнав і кримінальний закон. Зокрема, до Кримінального кодексу України повернулась стаття 286-1, хоча в дещо іншій редакції, ніж за попередньої спроби встановити кримінальну відповідальність за «п’яне водіння» влітку 2020 року. Відтепер, кримінально-караним є водіння в стані сп’яніння, що спричинило потерпілому середньої тяжкості тілесне ушкодження і каратиметься таке діяння позбавленням волі на строк до 3 років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від трьох до п’яти років. Ті самі дії, які спричинили тяжке тілесне ушкодження призведуть до позбавлення волі винуватця віл 3 до 8 років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від п’яти до восьми років. У випадку смерті потерпілого на водія чекає ув’язнення на строк від 5 до 10 років звичайно з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від п’яти до десяти років.

Також, внесеними змінами до Закону України «Про дорожній рух» за водіями офіційно визнається право пред’являти документи в електронному вигляді, зокрема електронне посвідчення водія та електронне свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, чинний внутрішній електронний договір зазначеного виду обов’язкового страхування у візуальній формі страхового поліса (на електронному або паперовому носії, або відображення інформації про його наявність в електронному свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу).

Отже, зміни законодавства у сфері безпеки дорожнього руху спрямовані перш за все на підвищення правової свідомості громадян шляхом встановлення більш суворої відповідальності. Залишається лише сподіватися, що високі штрафи та запровадження кримінальної відповідальності виявляться дієвим інструментом для попередження та зменшення кількості правопорушень на вітчизняних дорогах.

«НОВІ ШТРАФИ ТА ПОВЕРНЕННЯ КРИМІНАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ: ДО ЧОГО ТЕПЕР ГОТУВАТИСЯ ЯКЩО ПОРУШИВ ПРАВИЛ ДОРОЖНЬОГО РУХУ»

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Share via
Copy link
Powered by Social Snap